Arkiv

Teknik och kompetens – kritiska framgångsfaktorer

SER är intresseföreningen för Sveriges elektro-, data- och IT-ingenjörer. Vi samlar ingenjörer i alla åldrar, från unga studenter och yrkesverksamma till pensionerade yrkesmänniskor. Tillsammans har vi en fantastisk bredd av kunskaper och erfarenheter inom olika tekniska discipliner, såväl djupt expertkunnande som generalistkompetens.

Vi ser som en viktig uppgift att verka för teknik- och kompetensutveckling och vi följer nyfiket allt som händer inom våra teknikområden och inom teknikutbildning.

En insats att vara stolt över är de mentorprogram vi startade för några år sen, först på KTH och sedan på Chalmers, vilka har blivit en succé.

Unga studenters ambitioner och vilja till egen personlig utveckling matchas med äldre ingenjörers erfarenheter. Arbetsmodellen som från början togs fram av en student i SER-styrelsen bygger på ett tätt samarbete med respektive högskola. Inte minst viktigt är att programmen drivs av projektledare som själva är studenter på berörda linjer. En utmaning som ger värdefull erfarenhet av ledarskap och projektarbete! Det borgar samtidigt för att programmen utformas efter studenternas behov.

Vi ser i dagens högskoleprogram och i gymnasieutbildning risker för att teknikkompetensen i Sverige utarmas, att vi tappar kunnande inom områden som varit grundbultar i vår fantastiska utveckling under lång tid. Detta är en oroande tendens.

Ett exempel på detta är systemkunnande, dvs. systematiskt kunnande om processer och sammanhang. Något som framförallt lärdes ut i tidigare program och studier inom “gamla” Elektro.

Ett annat exempel är mjukvaruutveckling. Här försvinner kompetens fort som följd av den outsourcing som företagen med rätta utnyttjar, men som på sikt blir förödande för kärnverksamheter i svensk industri. Som bl.a. Elektroniktidningen kunnat rapportera är 80 procent av Ericssons forskning och utveckling mjukvaruutveckling. Inom Volvo sägs mjukvaruutveckling stå för 35 procent av utvecklingsarbetet av nya lastbilar och för mer än 70 procent av innovationen.

Eftersom industriföretagen styrs med krassa ekonomiska styrmedel ligger ett särskilt ansvar på högskolorna och andra institutioner att beakta behovet av kompetens bortanför årets mätbara resultat!

karl-erik-olofsson_thumb

Karl Erik Olofsson
Ordförande i SER

SER-krönika i Elektroniktidningen utgåva 3/2011

This entry was posted on 2011-30-29